TQM:

Tevékenységek

Mi is az a TQM:
Egy minőségirányítási szemlélet és kultúraváltás az adott vállalatnál, ami megalapozza, hogy elindulhassanak egy magasabb szintű minőségi menedzsment útján és sikeres minőségirányítási programot hajtsanak végre.

A TQM nem a végcél, nem is utolsó állomás – hanem dinamikus követelmény, folyamatszemlélet. A TQM módszert általában az ISO 9001 szabvány tanúsításának utáni lépésnek és nem az „ISO” tovább fejlesztésének tartják, hanem olyan módszernek, amely sok esetben hatékonyabb minőség menedzsmentet tesz lehetővé, mint az ISO9001 szerinti minőségbiztosítási rendszer. A TQM mindenképpen vevő és humánerőforrás centrikusabb, és jobban segíti a kedvező folyamatok létrejöttét.

A TQM módszer előnye és hátránya, hogy kevésbé kötött (nincs határozott megfelelőség és nem megfelelőség, és nincs tanúsítószervezet aki igazolná a működését, hanem az értékelést a cég saját vezetése végzi önértékelés formájában), amely egyben a folyamatok beindításáért és fenntartásáért is felelős. A TQM rendszer elterjedését illetve fejlődését különféle minőség díjakkal igyekeznek elősegíteni, pl. Nemzeti Minőségi Díj.


TQM alapelvei:

• Vevőközpontúság: mindenkinek van vevője, akik igényeinek alapos feltérképezésére és elemzésére van szükség, és amikor már ezekről az igényekről világos képet kaptunk, olyan működési módot kell biztosítani, hogy ki is tudjuk szolgálni ezeket az igényeket.

• A folyamatok javítása: A folyamatos javítás koncepciója szerint a munka egymással szorosan összekapcsolódó lépések és tevékenységek sorozatának végeredménye. A folyamat végén egy kimenet (szolgáltatás vagy termék) születik. A folyamatos javítás célja, hogy megbízható folyamatok jöjjenek létre.

• Teljes elkötelezettség: A szervezet vezetőinek aktív irányításával kezdődik és minden dolgozói szintet magába foglal – ezáltal a dolgozók érdekelté vállnak a folyamatok javításában, tovább fejlesztésében.

TQM előnyei:

• Dinamikus követelmények, folyamatszemlélet
• Biztosítja a folyamatos javulást és a versenyképesség növelését
• A vevői igények egyre magasabb szintű kielégítését célozza
• A minőségszabályozási és minőségbiztosítási módszereken kívül a minőségfejlesztési módszerek széles körét tartalmazza
• A vevő megelégedettségének folyamatos elemzése vezérli
• Növekvő piaci részesedést eredményez
• Önértékelésen alapul


Összefoglalva:
Nem tanúsított minőségirányítási rendszer, bevezetésének bizonyítása a kiépítő/működtető szervezet feladata. Igazolttá valamilyen TQM alapú minőségi díj elnyerésével válik

Még mindig megfoghatatlan?

David Hutton and Associates összefoglalása szerint:
• ISO 9000 egy kiváló eszköz a tervezési és gyártási eljárások dokumentálására és megértésére és ezen eljárások következetes megvalósítására
• A TQM egy kiváló eszköz a teljes menedzsment rendszer megértésére, a lehetőségek meghatározására a teljes üzleti tevékenység eredményességének javítása és a fejlesztési tervek elkészítése érdekében.

Az ISO 8402 szabvány definíciója szerint:

„A teljes körű minőségmenedzsment (TQM) olyan vállalkozási módszer, amelynek középpontjában a minőség áll, a szervezet valamennyi tagjának részvételén alapul, és hosszú távú sikerekre törekszik a fogyasztó elégedettségének, valamint a vállalat összes tagja és a társadalom hasznának figyelembevételével.”

Más definíció:
A TQM egy olyan vezetési módszer, filozófia, amelynek középpontjában a vevőközpontúság, a vezetőség és a munkatársak elkötelezettsége és a folyamatos javítás áll.